Het bestaande fabriekscomplex is uitgebreid met een nieuwbouw voor de bottelhal met een ondergrondse parkeergarage en een kuiperij naast de molen. Ten behoeve van nieuwe functies, zijn de overige bestaande bouwdelen gerenoveerd zoals bijvoorbeeld kantoor en een penthouse.
Een deel (ongeveer 260 m2) van de ondergrondse parkeergarage is dieper aangelegd tot 9,20 meter minus peil om de toekomstige uitbreiding aan de overkant van de haven te kunnen realiseren. De verbinding bestaat uit een tunnel onder de haven en de diepe kelder is door middel van toepassing van onderwaterbeton uitgevoerd.
De molen heeft visueel het uiterlijk van een gemetselde Hollandse windmolen. Volgens de architect is dit de hoogste molen ter wereld in zijn soort. De hoofddraagconstructie van de Molen bestaat uit een prefab betonnen binnen- en buitenschil met daartussen een ruimte van circa 1,60 meter rondom. Hier zijn de trappen en de lift gepositioneerd. Ook de trappen zijn van prefab beton vervaardigd en vervolgens met bakstenen bekleed. De verdiepingsvloeren zijn in breedplaat uitgevoerd en de vloeren van de 1e t/m de 5e verdieping zijn bestemd als resp. als ontvangstruimte, filmzaal en vergaderzaal. De 6e verdieping fungeert als baliedek en bevindt zich circa 24,50 meter boven straatniveau. De kelderverdieping bevindt zich circa 1,50 meter onder waterspiegel. Hier zijn de technische functies ondergebracht. De molenkap wordt door een ambachtelijk timmerbedrijf vervaardigd. Onder de molenkap bevindt zich een generator ten behoeve van stroomopwekking.
Lees ook over Logistiek Centrum Nolet Schiedam.
Meer over dit project?
Bruto-vloeroppervlak
Fabriekscomplex ca. 8.500 m2
Sloop, renovatie en nieuwbouwwerkzaamheden
molen ca. 800 m2
Bouwsom totaal
Fabriekscomplex etc.: € 12.800.000,-
Molen: € 5.200.000,-
Bouwsom constructie
–
Expertises
Constructieve ontwerp
Bestek- en detailtekeningen
Constructieve berekeningen
Publicaties & prijzen
–