Gefaseerde sloop en constructieve stabiliteit
Dit sloopwerk kan invloed hebben op de stabiliteit van de (tijdelijk) te handhaven gebouwen. Daarom is het essentieel dat een constructeur al vanaf de eerste plannen betrokken wordt bij de bepaling van de sloopfasering. Op die manier kan de ideale sloopvolgorde worden bepaald en wordt direct bekeken of er gesloopt kan worden zonder aanvullende constructieve voorzieningen. Indien deze voorzieningen nodig zijn om de stabiliteit van andere bouwdelen te handhaven, dan worden die direct ontworpen. Daarmee ontstaat voor de opdrachtgever een compleet beeld ten aanzien van de sloopkosten. Deze bestaan immers niet alleen uit de sanerings- en sloopkosten maar ook uit de aan te brengen (tijdelijke) constructieve voorzieningen.
Sloop en renovatie bij het Radboudumc
Bij het Radboudumc is gedurende vele jaren ruimte gemaakt voor nieuwbouw door de sloop van bestaande bouwdelen. Met de ingebruikname van het laatste grote nieuwe gebouw, het nieuwe hoofdgebouw, is iets meer dan de helft van het Masterplan afgerond. Er resteren nog een behoorlijk aantal renovatieplannen, met name op het gebied van Onderwijs en Onderzoek.
Momenteel worden de overbodig geworden bestaande gebouwen aan de westflank van de campus in drie grote fasen gesloopt. Dit betreft een enorme sloopopgave waarbij meer dan 10 gebouwen gesloopt worden. Aronsohn heeft bij de uitwerking van de door het Radboudumc gewenste fasering gecontroleerd hoe de sloopfaseringen zich verhouden tot de stabiliteit van gebouwen die nog niet gesloopt worden in die fase. Er is per gebouw een constructieve slooplijn gedefinieerd, zowel in het horizontale als in het verticale vlak, waar de sloopaannemer zich aan moet houden.
Deze slooplijnen zijn zo gekozen dat de te handhaven gebouwen stabiel en veilig blijven tijdens en na de sloop van de naastgelegen gebouwen. Dit heeft in een aantal gevallen ook tot gevolg dat delen van de fundering van een te slopen gebouw gehandhaafd moeten blijven tot het moment dat het naastgelegen gebouw ook gesloopt is. Verder zijn constructieve voorzieningen zoals tijdelijke ondersteuningen ontworpen voor vloeren die, vanwege een noodzakelijke gedeeltelijke sloop, niet langer voldoende ondersteund werden. De voorbereiding van deze sloop is tot stand gekomen door een samenwerking met onder andere het Radboudumc, BBC Bouwmanagement, BCM Consultancy, Deerns, ZRi, Croon Wolter & Dros en Kropman.
-
-
Sloopfase 1
-
-
Sloopfase 2
-
-
Sloopfase 3
Van links naar rechts sloop fase 1, 2 en 3 van gebouw van Radboudumc.