Het betreft een kruising van de nieuwe provincialeweg N471 met de meer dan 100 jaar oude spoordijk van de RandstadRail op de grens van Berkel en Rodenrijs met Pijnacker. Later is dit uitgebreid met parallel aan de spoorlijn lopende fietsbruggen.
De weg en spoorlijn kruisen elkaar onder een scheve hoek van circa 60 graden. De onderdoorgang is uitgevoerd als een 2 baansweg met een uitbreidingsmogelijkheid van nog eens 2 banen. Het spoordek is van voorgespannen beton van het type trogligger met ingegoten spoorstaven. Het dek is gebouwd naast de spoordijk en in een weekend buitendienststelling ingeschoven. Een fietsbrug is van gewapend beton en een van staal. De landhoofden zijn gefundeerd op Tubex palen en zijn verankerd aan vasthoud constructies in het talud van de spoordijk. De tunnelbak bestaat uit een vloer en wanden van gewapend beton en is gefundeerd op trekpalen. Als bijzondere omstandigheden waren aan te merken:
Meer over dit project?
Omvang:
Spoordek ca. 30 m
Tunnelbak ca. 80 m
Fietsbruggen ca. 30 en 20 m
Bouwsom totaal
€ 11.500.000,-
Bouwsom constructie
€ 10.000.000,-
Expertises
Constructieve ontwerp vanaf DO
Bestek- en detailtekening
Constructieve berekeningen
Publicaties & prijzen
–