Al sinds 1988 is Aronsohn betrokken bij deze locatie. Al voordat de Willemsspoortunnel werd gebouwd zijn door Aronsohn ideeën ontwikkeld om het mogelijk te maken in latere jaren (dus na de oplevering van de tunnel) op en pal naast de tunnel te kunnen bouwen.
De ideeën zijn omgezet naar zogenaamde voorinvesteringen onder en op de tunnel die dit bouwen mogelijk maken. Na bijna 20 jaar is de woontoren Wijnhaeve het eerste uitgevoerde bouwproject.
DSC_2465

Project informatie

Werkveld

Constructies

Plaats

Rotterdam

Opdrachtgever

NS Vastgoed ontwikkelings bv Utrecht

Architect

KOW architecten Den Haag

Omvang

15.000 m2 bvo

Start

2007

Oplevering

2009

Adviesdiensten

Constructieve ontwerp, bestek- en detailtekeningen, alsmede de constructieve berekeningen

Boven de tunnel en pal ernaast is de ondergrondse parking gerealiseerd. Bijzonder hierbij is het risico van horizontaal verplaatsen van de tunnel door eenzijdige ontgraving, het opveren van de tunnel door vermindering van de bovenbelasting op de tunnel en de trillingsoverdracht naar de woontoren. Om dit ten genoegen van de opdrachtgever en ProRail te kunnen verantwoorden zijn ingewikkelde technische analyses door Aronsohn gemaakt, metingen verricht in de tunnel en veel overleg gevoerd met de verzekeraars en hun experts.

De woontoren zelf veroorzaakt samenknijpen van de laag van Kedichem, een bodemlaag op 30m diepte, waardoor ook de tunnel wordt beïnvloed. De woontoren is uitgevoerd op een traditionele manier met massieve betonvloeren waarin luchtleidingen zijn meegestort. De gevels zijn sandwich elementen met een buitenblad van hoogwaardig beton. De uitvoering is voorspoedig verlopen en het treinverkeer is geen enkel moment gehinderd.

chevron-right chevron-left