Project informatie
Werkveld
ConstructiesPlaats
RotterdamOpdrachtgever
NS Vastgoed ontwikkelings bv UtrechtArchitect
KOW architecten Den HaagOmvang
15.000 m2 bvoStart
2007Oplevering
2009Adviesdiensten
Constructieve ontwerp, bestek- en detailtekeningen, alsmede de constructieve berekeningenBoven de tunnel en pal ernaast is de ondergrondse parking gerealiseerd. Bijzonder hierbij is het risico van horizontaal verplaatsen van de tunnel door eenzijdige ontgraving, het opveren van de tunnel door vermindering van de bovenbelasting op de tunnel en de trillingsoverdracht naar de woontoren. Om dit ten genoegen van de opdrachtgever en ProRail te kunnen verantwoorden zijn ingewikkelde technische analyses door Aronsohn gemaakt, metingen verricht in de tunnel en veel overleg gevoerd met de verzekeraars en hun experts.
De woontoren zelf veroorzaakt samenknijpen van de laag van Kedichem, een bodemlaag op 30m diepte, waardoor ook de tunnel wordt beïnvloed. De woontoren is uitgevoerd op een traditionele manier met massieve betonvloeren waarin luchtleidingen zijn meegestort. De gevels zijn sandwich elementen met een buitenblad van hoogwaardig beton. De uitvoering is voorspoedig verlopen en het treinverkeer is geen enkel moment gehinderd.