Het Rotterdams Havenbedrijf liet in de jaren tachtig ruim dertig radarposten bouwen. Ingehaald door communicatietechnieken is besloten de verkeersleiding voor de scheepvaart te concentreren op drie sleutelposities.
Om voldoende zicht voor de verkeersleiders te creëren is het gebouw half op de havenpier en half boven het water gepositioneerd.
7308-walradar_002

Project informatie

Werkveld

infrastructuur

Plaats

Rotterdam

Opdrachtgever

Havenbedrijf Gemeente Rotterdam

Architect

Van den Broek & Bakema

Omvang

2.200m² bvo

Start

2008

Oplevering

2010

Adviesdiensten

constructieve ontwerp, bestek- en detailtekeningen, alsmede directievoering/toezicht

In het constructieve ontwerp is rekening gehouden met de logistiek uitdagingen tijdens de uitvoering en heeft geresulteerd in een stalen draagstructuur welke tijdens de uitvoering in twee delen middels pontons over het water is aangevoerd.

De architect wenste een gebouw dat met een slank mogelijke constructie van de grond zou worden opgetild. In het ontwerp is gekozen voor om het zeventig meter lange bouwwerk op acht V-vormige kolommen te laten steunen. De kolommen dragen twee 1200 mm hoge stalen liggers die in de lengterichting van het gebouw lopen en zo de stabiliteit in lengterichting verzorgen, voor de stabiliteit in dwarsrichting zijn de V-vormige kolommen afgekruisd. De uitkraging aan de langszijde bedraagt 5,5 meter, op de koppen bedragen de uitkragingen zelfs 9,7 en 7,0 meter. Aan de waterzijde is een remmingwerk ontworpen met een dubbele functie, deze dient als aanvaarbeveiliging en middels de hiertussen geplaatste drijvers is tevens voorzien in een oliewering ivm mogelijke olieplasbranden.

chevron-right chevron-left