Het bestaande Thialf onderging tussen 2015 en 2016 een metamorfose met een aanzienlijke vergroting ten behoeve van de topsporters en de bezoekers. De bestaande omloop op het niveau van de eerste verdieping is vergroot.
Op het niveau van de tweede verdieping is een geheel nieuwe extra omloop gecreëerd. Deze nieuwe omloop maakt het noodzakelijk het bestaande dak over te pakken met een nieuwe opvangconstructie.
Thialf entree Remco

Project informatie

Werkveld

Constructies

Plaats

Heerenveen

Opdrachtgever

Ballast Nedam

Architect

Zwarts & Jansma

Omvang

Start

november 2014

Oplevering

oktober 2016

Adviesdiensten

Constructief ontwerp, bestek- en detailtekeningen en detailengineering

Om ook tijdens het schaatsseizoen van 2015-2016 wedstrijden te kunnen faciliteren, is in 2015 de gehele ijsvloer met de bijbehorende ijsinstallatie vervangen. De toegang tot de schaatstempel is nog publieksvriendelijker geworden door een geheel nieuw entreegebouw. Ook op de begane grondniveau zijn nieuwe gebruikersruimten gerealiseerd. 

Voorop stond dat de topsporter onder ideale condities zou moeten kunnen trainen, waardoor het topsportcentrum binnen Thialf is ondergebracht. Via een nieuwe tunnel is de wedstrijdbaan met het topsportcentrum verbonden. 

Tijdens het schaatsseizoen 2015-2016 was van buiten het nieuwe Thialf zichtbaar, van binnen in de wedstrijdhal leek alles nog vertrouwd. Het grote overpakmoment van het bestaande dak heeft na het schaatsseizoen plaatsgevonden. 

Ook de laatste bouwkundige werkzaamheden hebben na het schaatsseizoen 2015-2016 plaatsgevonden, waarna vanaf 14 oktober 2016 de topsporters ervoor kunnen zorgen dat Thialf weer de snelste laaglandbaan ter wereld wordt!

chevron-right chevron-left