Het betreft een kruising van de nieuwe provincialeweg N471 met de meer dan 100 jaar oude spoordijk van de RandstadRail op de grens van Berkel en Rodenrijs met Pijnacker.
Later is dit uitgebreid met parallel aan de spoorlijn lopende fietsbruggen.
8643-RANDSTADRAILKW16278

Project informatie

Werkveld

Infrastructuur

Plaats

Berkel & Rodenrijs

Opdrachtgever

ProRail

Architect

Mario van de Wildenberg

Omvang

Spoordek ca. 30 m; tunnelbak ca. 80 m; fietsbruggen ca. 30 en 20 m

Start

2005

Oplevering

2007

Adviesdiensten

Constructieve ontwerp vanaf DO, bestek- en detailtekening, alsmede de constructieve berekeningen

De weg en spoorlijn kruisen elkaar onder een scheve hoek van circa 60 graden. De onderdoorgang is uitgevoerd als een 2 baansweg met een uitbreidingsmogelijkheid van nog eens 2 banen. Het spoordek is van voorgespannen beton van het type trogligger met ingegoten spoorstaven. Het dek is gebouwd naast de spoordijk en in een weekend buitendienststelling ingeschoven. Een fietsbrug is van gewapend beton en een van staal. De landhoofden zijn gefundeerd op Tubex palen en zijn verankerd aan vasthoud constructies in het talud van de spoordijk. De tunnelbak bestaat uit een vloer en wanden van gewapend beton en is gefundeerd op trekpalen. Als bijzondere omstandigheden waren aan te merken:

  • moeilijke waterhuishouding met een polderpeil van soms net onder het maaiveld en met een waterpeil in de spoordijk van ca. 4,00 meter boven polderpeil;
  • welwater als gevolg van spanningswater uit dieper gelegen lagen;
  • een zeer losse zandpakking van de spoordijk;
  • de esthetische randvoorwaarden aan de vorm en het uiterlijk van betonconstructies met o.a. gebogen wanden, geribbeld uiterlijk en gekleurde beton.
chevron-right chevron-left