Het bestaande fabriekscomplex is uitgebreid met een nieuwbouw voor de bottelhal met een ondergrondse parkeergarage en een kuiperij naast de molen. De overige bestaande bouwdelen zijn gerenoveerd ten behoeve van nieuwe functies, zoals bijvoorbeeld kantoor en een penthouse.
Een deel (ongeveer 260 m2) van de ondergrondse parkeergarage is dieper aangelegd tot 9,20 m minus peil om de toekomstige uitbreiding aan de overkant van de haven te kunnen realiseren. De verbinding bestaat uit een tunnel onder de haven. De diepe kelder is door middel van toepassing van onderwaterbeton uitgevoerd.
Molen NOLET

Project informatie

Werkveld

Constructies

Plaats

Schiedam

Opdrachtgever

Nolet Vastgoed / Stichting Nolet molen te Schiedam

Architect

Van Mourik Vermeulen architecten bv, Den Haag

Omvang

Fabriekscomplex ca. 8.500m2 sloop, renovatie en nieuwbouwwerkzaamheden molen ca. 800 m2

Start

fabriek: maart 2000, molen : maart 2004

Oplevering

fabriek: september 2004, molen: december 2005

Adviesdiensten

Constructieve ontwerp, bestek- en detailtekeningen, alsmede de constructieve berekeningen
chevron-right chevron-left

De molen heeft visueel het uiterlijk van een gemetselde Hollandse windmolen. Volgens de architect is dit de hoogste molen ter wereld in zijn soort. De hoofddraagconstructie van de Molen bestaat uit een prefab betonnen binnen- en buitenschil met daartussen een ruimte van ca. 1,60m rondom. Hier zijn de trappen en de lift gepositioneerd. Ook de trappen zijn van prefab beton vervaardigd en vervolgens met bakstenen bekleed. De verdiepingsvloeren zijn in breedplaat uitgevoerd. De vloeren van de 1e t/m de 5e verdieping zijn bestemd als resp. als ontvangstruimte, filmzaal en vergaderzaal. De 6e verdieping fungeert als baliedek en bevindt zich ca. 24,50m boven straatniveau. De kelderverdieping bevindt zich ca. 1,50m onder waterspiegel. Hier zijn de technische functies ondergebracht. De molenkap wordt door een ambachtelijk timmerbedrijf vervaardigd. Onder de molenkap bevindt zich een generator ten behoeve van stroomopwekking.