Het nieuwe kantoorgebouw van Unilever is opgebouwd als een grote brugconstructie, zwevend boven het fabriekscomplex van Unilever Nederland. Het project is hiermee een uniek voorbeeld van ruimte-intensivering op bebouwde locaties.
Op de plaats van het voormalige Blue Band Huis is een stallingsgarage ontworpen voor ca. 471 auto’s. Hieromheen gevouwen ca. 3.400 m2 bvo kantoren op de verdiepingen en alleen aan de kade ook op de begane grond. Het ontwerp is van JHK Architecten.
8200nr011

Project informatie

Werkveld

Constructies

Plaats

Rotterdam

Opdrachtgever

Dura Vermeer Vastgoed

Architect

JHK Architecten

Omvang

15.700 m2 bvo

Start

de Brug 2002 / de Kade 2005

Oplevering

de Brug 2005 / de Kade 2007

Adviesdiensten

Constructief ontwerp en berekeningen betonconstructie
chevron-right chevron-left

 

De Brug bestaat uit een kantoorgebouw van vier verdiepingen met elk een oppervlak van ca.130 meter bij 30 meter. Het niveau van de onderste van deze vloeren ligt op 25 meter boven maaiveld en direct boven het bestaande fabriekscomplex van Unilever. Het totale vloeroppervlak bedraagt 15.700 m2 BVO.

Het gebouw is uitgevoerd als een staalconstructie in combinatie met een staalplaatbetonvloer. Doordat het gebouw op slechts drie steunpunten staat zijn in de gevels grote stalen vakwerken nodig. Deze geven het gebouw het uiterlijk van een ouderwetse brugconstructie en vandaar dat het gebouw de naam “de Brug” heeft gekregen.

Teneinde de afmetingen van de staalconstructie te minimaliseren is gekozen voor het gebruik van lichtbeton in plaats van grindbeton als druklaag op de staalplaatbetonvloer. Voor de fundering is gebruik gemaakt van een trillingsarm en grondverdringend paalsysteem.