Naast de luchthaven van Rotterdam wordt een business park ontwikkeld, dat zal voorzien in kantoor- en bedrijfsgebouwen en winkel- en publieksfuncties. Op een prominente plek, recht tegenover het terminalgebouw, is het gebouw Cornerstone gerealiseerd.
Naast 12.750 m² kantoorruimte op maximaal acht bouwlagen telt het gebouw één bovengrondse en drie ondergrondse parkeerlagen, voor in totaal 370 auto's. Het kantoor bestaat uit twee gebouwdelen met separate entrees, in één van deze gebouwdelen heeft Dura Vermeer zijn hoofdkantoor gevestigd.
8900-Cornerstone Rdam-airport2

Project informatie

Werkveld

Constructies

Plaats

Rotterdam

Opdrachtgever

Dura Vermeer Vastgoed bv

Architect

JHK architecten

Omvang

24.500 m2 bvo

Start

2010

Oplevering

2013

Adviesdiensten

Constructief ontwerp, bestek, werktekeningen en berekeningen

Het kantoor bestaat uit een vrijwel vierkante grondvorm van 55 m met een gat in het midden. Hierdoor ontstaat een vierkante ring met een breedte van de ring van 14,4 m. Het gebouw telt 9 bouwlagen boven de grond en 3 onder de grond. De vorm van de vloerenvelden grond varieert sterk, waardoor het gebouw technische zeer complex is. Hierdoor is een in het oogspringend uitkragend volume ontstaan van 14,4 m bij 16 m. De uitkraging wordt gerealiseerd met een vierendeelligger in de gevel en een inwendig vakwerk, beiden uitgevoerd als staalconstructie. De vloervelden zijn kolomvrij door de toepassing van kanaalplaten met een overspanning van 14,4 m die dragen op betonnen binnenspouw bladen.

De hoogte ligging van het maaiveld is ca 4,5 m – NAP en de stijghoogte van het grondwater (3,2 m – NAP) in het Pleistocene zand is van dien aard dat een kelder van 3 m niet mogelijk is zonder gevaar voor opbarsten. Om te voorkomen dat parkeren bovengronds in het gebouw zou moeten worden opgelost is gekozen een zeer diepe kelder te maken, zo diepe dat het gebouw op het Pleistoceen is gefundeerd. Als het ware een fundering op staal. Hiervoor is een bouwput gemaakt met tijdelijke stalen damwanden, verankerd met groutankers en een 2 m dikke onderwater betonlaag met een verankering met verticale trekankers.

chevron-right chevron-left